chairSpacefiller3-.809_Kopie

Yarın sona erecek Türkiye Tasarım Haftası’nın yıldız konuklarından biri de Zaha Hadid ile çalışan, 3D kıyafet tasarımlarıyla dikkat çeken mimar ve tasarımcı Daniel Widrig. Etkinliğe gitmeden bu röportajı okuyun, başka bir gözle bakacaksınız!

 

0İstanbul’da ilk kez düzenlenen Türkiye Tasarım Haftası (Design Week Turkey) ünlü tasarımcıları Lütfi Kırdar Kongre Merkezi ve Sergi Sarayı’nda ağırlamaya devam ediyor. O isimler arasında Kartal-Pendik imar planında da adını duyduğumuz, dijital sanat ve tasarım alanında öncü isimlerinden Daniel Widrig var. Tasarımları “Raw” sergisi kapsamında bugün ve yarın sergileniyor. Uzun yıllar Zaha Hadid ile çalışan mimar ve tasarımcı Widrig’in 3D kıyafetleri Time tarafından ‘yılın en iyi 50 inovasyonu’ arasında gösterildi. 3D kıyafetleriyle katkıda bulunduğu halde gelecekte ne olacağıyla ilgilenmediğini, toplumların çöp ürettiğini söylüyor. Fazlasıyla cüretkâr mimar ve tasarımcı Widrig sorularımızı yanıtladı.

■ Raw sergisiyle karşımızdasınız…
Evet, Londra Bartlett Mimarlık Okulu’nda yönettiğim araştırma laboratuvarındaki öğrencilerle yaptığımız yeni ve deneysel çalışmaları gösterebileceğim için son derece memnunum.

■ Art Basel, Paris Fashion Week gibi etkinliklerde yer almak tasarımcı için ne demek?
Tanınma imkânı ve fikirlerinizi daha geniş kitlelerle paylaşma şansı…. Aynı zamanda, perdenin arkasındaki kişilerle tanışmak ve büyük sergileri oluşturmak için gereken tüm organizasyonel, küratörel ve ekonomik çabaları anlamak çok ilginç.

■ İşleriniz, dijitalin birleştiği noktada ortaya çıkıyor.
En yeni tasarım ve üretim teknolojilerinden yararlanmak çok doğal. Dijital tasarım ve üretim teknolojieri, bizleri birçok kısıtlamadan kurtarır; gereksiz ve sıkıcı işçiliği ortadan kaldırarak yaratıcı süreçlere zaman ayırmamızı sağlar.

■ Önümüzdeki yıllarda trendler ne olabilir, var mı bir fikriniz?
Hiçbir fikrim yok ve pek de ilgilenmiyorum. Fakat, gelecekte yalnızca zenginler değil, herkes için daha iyi objeler ve binalar tasarlayabileceğimizi ve daha az kaynak tüketeceğimizi ve çöp çıkaracağımızı umuyorum.

■ 3D yazıcılar pazarlanırken herkesin kendi tasarımını yapabileceği, tasarımcı olabileceği söyleniyor.
Buna inanmıyorum. İnsanların tasarım ve mimarlık okumalarının bir sebebi var. Toplumumuz fazlasıyla çöp ürün üretiyor ve bence daha az insan tasarımla ilgilenmeli.

■ Bir mimar ve tasarımcı gözüyle İstanbul’u nasıl yorumlarsınız?
Etkileyici tarihi ve kültürel mirasıyla eşsiz bir yer. Bir kez bulundum, daha fazla zaman geçirmeyi çok isterim. Tasarım açısından bakacak olursak, tasarımcı ve genç mimarların Türkiye’de sahip oldukları fırsatlardan her zaman etkilendim. Çok büyük mimari projelerde çalışan birçok genç meslektaşım var. Açıkçası bu Almanya veya İngiltere’de pek mümkün olmaz.

■ Türk tasarımcıların işlerini nasıl buluyorsunuz? İ
stanbul’da mimar çok arkadaşım var. Bana her zaman çok hırslı, çok çalışkan, sıcak kalpli ve cömert insanlar olarak geldiler ya da ben şanslıydım.

■ Sevgili Zaha Hadid yakından tanıdığımız bir isimdi. Bizim gazetemize de röportaj verdi. Fakat siz onunla yıllar geçirdiniz farklı bir bağınız vardı. Onunla çalışmak nasıldı?
Hepimiz doğrudan Zaha ile iletişime geçerek yeni fikirler deneme ve sunma özgürlüğüne sahiptik. Zaha ise her zaman daha fazlası için zorlayan, birlikte çalışması fazlasıyla zor bir karakterdi. Pek de tavsiyelerde bulunacak biri değildi, tavsiye verdiğini de hiç hatırlamıyorum. Unutamadığım şeyse, beni bizzat kendi kovmuştu ve bu mimarlıkta büyük bir onur olarak görülürdü. O zamanlar İstanbul’da Kartal-Pendik için bir imar planı tasarlıyordum. Yarışmayı kazandık ve kovulduğum gün işe girdim.

3 KELİME, 1 YORUM
Kadın: Gizem
Turuncu: 70’ler
Caz: Karmaşa Daniel’den

Ece ULUSUM

Related Posts

Doğu Demirkol: Murat Abi Hazar’ı, ben Bennu Abla’yı kapatacaktım

Gökcan Sanlıman: Yasaklanmak dikkate alınmaktır

Angus & Julia Stone: Menemen favorimiz

Türker İnanoğlu: Hepsi gitti ağlamamak elde değil

Wild Beasts: Sözler müzikten daha önemli değil

‘2018 Türkiye’de hip hop’un yılı olacak’